آشنایی با انواع اتصالات جوشی

آشنایی با انواع اتصالات جوشی

ما می‌توانیم به کمک جوش کردن اتصال‌های محکمی را ایجاد کنیم. این اتصال‌ها در انواع مختلفی هستند و به روش ‌های گوناگونی نیز انجام می‌شوند. هر کدام از این روش‌ها بسته به نوع مواد، شرایط کاری و نیازهای خاص پروژه‌ها انتخاب می‌شوند. درک دقیق از این روش‌ها و کاربردهای آن‌ها می‌تواند به انتخاب بهینه و اجرای صحیح اتصالات کمک کند و در نتیجه، ایمنی و کارایی سیستم ‌های مهندسی را بهبود بخشد. در این مطلب که در مورد آشنایی با انواع اتصالات جوشی است همراه ما باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اتصال جوشی چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، هر گونه اتصالی که از طریق جوش انجام شود، به عنوان اتصالات جوشی شناخته می‌شود. امروزه انواع مختلفی از روش‌های جوشکاری در دسترس هستند و هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند که می‌توانند برای مواد و متریال ‌های مختلف استفاده شوند. اتصالات لوله‌ها ممکن است با سایر اتصالات متفاوت باشند.

همچنین: الکترود ایساب

انواع اتصالات جوشی در سیستم ‌های سیال

هر یک از این نوع اتصالات می‌توانند به روش‌ های متعددی انجام شوند و کاربردهای مختلفی داشته باشند. مهم‌ترین انواع اتصالات جوشی در سیستم‌ های سیال با استفاده از جوش شامل موارد زیر هستند.

اتصالات پلی‌اتیلن جوشی در شبکه ‌های فاضلاب پلی‌اتیلن

در این روش، لوله‌ها و اتصالات مختلف از طریق ذوب کردن محل تماس به هم متصل می‌شوند. برای این منظور از اتوهای حرارتی یا المنت‌ های خاص استفاده می‌شود. هنگامی که المنت بین دو سطح تماس قرار می‌گیرد و هر دو سطح کاملاً ذوب می‌شوند، وسیله حرارتی برداشته می‌شود و دو قطعه به هم جوش داده می‌شوند. در اتصالات جوشی پلی‌اتیلن نیازی به استفاده از کاتالیزور یا مواد واسطه نیست و تنها با ذوب کردن لبه ‌های لوله‌ها و اتصالات، آن‌ها به صورت دائمی و یکپارچه به هم متصل می‌شوند. مدت زمان حرارت دادن به لبه ‌های لوله و اتصالات در این روش برای دستیابی به نتیجه مطلوب بسیار اهمیت دارد.

همچنین، کیفیت پلی‌اتیلن نقش مهمی در نوع و کیفیت جوشکاری ایفا می‌کند. می‌توان گفت اتصالات جوشی پلی‌اتیلن بهترین روش برای اتصال لوله‌ های پی وی سی به اتصالات محسوب می‌شود. چراکه از عمر و ماندگاری بالایی برخوردار است.

آشنایی با انواع اتصالات جوشی

اتصالات پلی‌پروپیلن

این نوع اتصال نیز از انواع اتصالات جوشی محسوب می‌شود و شباهت زیادی به اتصالات جوشی پلی‌اتیلن دارد. مواد پلی‌پروپیلن پس از ذوب شدن به وسیله المنت‌ها به هم متصل می‌شوند. لوله ‌هایی که در سیستم‌های آب‌رسانی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند و به عنوان لوله ‌های سبز یا سفید شناخته می‌شوند، معمولاً از جنس پلی‌پروپیلن هستند.

در جوشکاری اتصالات پلی‌پروپیلن نیز از المنت ‌های حرارتی برای ذوب کردن قسمت‌های نر و ماده لوله و اتصال استفاده می‌شود. به این صورت که داخل و خارج دو قطعه ذوب شده و سپس به هم متصل می‌شوند و یک اتصال دائمی ایجاد می‌کنند.

این نوع از اتصالات نیز تحت‌تأثیر میزان حرارت المنت، کیفیت مواد لوله‌ها و حتی مهارت اپراتور قرار دارد. در اتصالات پلی‌اتیلن جوشی، لوله و اتصال به صورت سربه‌سر به هم متصل می‌شوند؛ در حالی که در اتصالات لوله پروپیلن، لوله و اتصالات به صورت نر و ماده به هم متصل شده و سطح تماس بیشتری دارند. این نوع اتصالات جوشی نیز می‌توانند برای لوله ‌های UPVC و پی‌وی‌سی استفاده شوند.

همچنین: الکترود استیل ۳۰۸

اتصالات جوشی گاز

اتصال جوشی گاز یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع اتصالات در صنعت سیالات است. اتصالات فولادی یا کربن استیل گاز که به اتصالات آهنی نیز معروف هستند، از رایج‌ترین نوع اتصالات در صنعت گازرسانی به شمار می‌روند. برای تغییر جهت لوله‌کشی و انتقال مواد در شبکه ‌های انتقال سیالات و میعانات نفتی، استفاده از اتصالات جوشی ضروری است.

به دلیل استفاده از انواع مختلف جوش‌ها در این اتصالات، آن‌ها به عنوان اتصالات جوشی شناخته می‌شوند. در این نوع اتصالات، برق و الکترود از مهم‌ترین المان‌ها هستند. الکترود با عبور جریان آمپر بالا و ولتاژ پایین، دو لبه اتصالات یا لوله‌ها را ذوب کرده و به هم متصل می‌کند. این نوع اتصال برای تعمیر لوله ‌های شکسته فولادی نیز قابل استفاده است. اتصالات جوشی گاز می‌توانند به دو شیوه درزدار و مانیسمان انجام شوند که هر یک کاربردهای مختلفی دارند.

اتصالات جوش نقره

جوش نقره یکی از انواع اتصالات جوشی است که در آن از فلز نقره به عنوان ماده ذوب شونده بین دو قطعه استفاده می‌شود. این روش جوشکاری که با نام جوشکاری اکسی استیلن نیز شناخته می‌شود، سابقه طولانی دارد و بسیار پرکاربرد است. در جوشکاری اکسی گاز، مواد سوختنی با اکسیژن ترکیب شده و می‌سوزند.

جوشکاری اکسی استیلن شامل انواع مختلفی از جمله لحیم‌کاری نرم، لحیم‌کاری سخت، برش‌کاری، جوشکاری نقره، جوشکاری طلا و جوش برنج است. در این روش، محل جوش تا حدود 800 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود و فلز نقره به عنوان عامل اتصال استفاده می‌گردد. فلز نقره به دلیل روندگی خوب و نفوذ مناسب به شیارها، به عنوان ماده اتصال ایده‌آل شناخته می‌شود. این نوع اتصالات جوشی برای فلزات مختلفی مانند مس، برنج و… قابل استفاده است.

همچنین: فیلر ۳۴۷ ایساب

اتصالات چدنی و سربی

اتصالات چدنی و سربی که معمولاً برای لوله ‌های فولادی نشکن و چدنی استفاده می‌شوند، از جمله انواع اتصالات جوشی هستند که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و تقریباً منسوخ شده‌اند. در گذشته، زمانی که اتصالات و قطعات شبکه‌ های فاضلاب عمدتاً از چدن ساخته می‌شدند، این روش بیشتر رواج داشت.

در این نوع اتصالات، فلز سرب بدون نیاز به ذوب کردن محل اتصال قطعات به عنوان واسطه برای اتصال دو قطعه به کار می‌رود. البته در اتصالات جوشی گاز و گازرسانی نیز از اتصالات چدنی استفاده می‌شود که دارای روش خاص و متفاوتی است.

اتصالات جوشی غیر ذوبی

تمامی روش‌های معرفی‌شده در بخش ‌های قبلی از نوع اتصالات جوشی ذوبی هستند. برای اتصال لوله‌ها و اتصالات در این روش‌ها، نیاز به واسطه جوشکاری و کاتالیزور برای تسریع جوشکاری محل اتصال داریم. اما در اتصالات جوشی غیر ذوبی، نیازی به ذوب کردن فلز واسطه یا لبه‌ های قطعات نیست. این روش معمولاً در صنایع فلزات سنگین به کار می‌رود.

در این روش، دو قطعه در حالی که تحت فشار و تماس هستند، در خلاف جهت یکدیگر می‌چرخند. زمانی که دو قطعه با سرعت بالا تماس لب‌به‌لب دارند، حرارت زیادی به دلیل اصطکاک ایجاد می‌شود. این حرارت باعث ذوب شدن لبه‌ های قطعات و اتصال آن‌ها به یکدیگر می‌شود. این نوع از اتصالات که به اتصالات خشک نیز معروف هستند، به‌اندازه دیگر انواع اتصالات جوشی دوام ندارند.

جمع بندی

اتصالات جوشی نقش حیاتی در صنایع مختلف، به ویژه در حوزه‌ های ساخت و ساز، لوله‌کشی و انتقال سیالات ایفا می‌کنند. انواع مختلف اتصالات جوشی از جمله اتصالات ذوبی و غیر ذوبی، هر کدام با روش‌ها و کاربردهای خاص خود، برای متصل کردن مواد و قطعات به کار می‌روند. اتصالات ذوبی شامل تکنیک‌هایی است که در آن‌ها لبه ‌های فلزی یا واسطه جوشکاری ذوب می‌شوند تا اتصالی قوی و دائم ایجاد کنند.

در حال ارسال
نقد کاربر
0 (0 رای)
adminweb
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *